Bevallom nem hittem volna, hogy a mindent és mindenkit megelőzni akaró, hatalmas és nagyképű USA egyszer majd eljut odáig, hogy követi a vén Európát. Azt az Európát, amit a legtöbb amerikai elavultnak, túl szűknek, túl kicsinek, túl kopottnak, túl..túl… túlnocúlnak tart…. DE! Azért lelke mélyén nagyon is irigyel kultúrájáért, eleganciájáért, stílusosságáért. Nem véletlenül járatják az amerikai elit gyermekeit svájci magániskolákba…
…éssss! Lám! Láss csodát!
Eljött az idő, amikor (ha nem is egész Amerika), de a legszínesebb, legfelkapottabb, legextrémebb városa New York követni fogja Európát! Nem is akárhogyan: villamossal.!
Volt ugyan már villamoshálózata New Yorknak, de azt a háborút megelőző időszakban, 1934. és 1945. között fokozatosan felszámolták, mert túl lassúnak ítélték. Kellett a hely a nagy, széles, hosszú amerikai autóknak, így a felszíni közlekedést a föld alá vitték, ahol ezt nem lehetett megoldani, ott autóbuszokkal váltották ki a villamosokat.
Most azonban a város villamosvonal építését tervezi, mely végighalad Brooklyn és Queens folyóparti oldalán, ahol jelenleg több mint fél millióan élnek.
A II. Világháború után New York City ipara hanyatlásnak indult, a város más irányt választott. A Brooklyn-Queens-Waterfront elhanyagolttá, megközelíthetetlenné, következésképpen veszélyessé vált. Az utóbbi 15 évben szerencsére a város ismét felfedezte a környéket. A Brooklyn Bridge Park létrejötte, a DUMBO fiatalos energiája új életet lehelt a környékbe. Napjainkban a Brooklyn-Queens-Waterfront állandóan fejlődő, turistáktól hemzsegő, művészeti és kulturális központ. Ennek ellenére, továbbra is vannak olyan környékek, melyek nehezen megközelíthetőek, ezáltal lakóiknak nehezebb a munka és az iskolaválasztás. A Brooklyn Queens Connector (BQX), New York új villamosvonala hatalmas előrelépésnek számít.
– olvasható A tengerentúlról jelentem blogon, ami az egyik fellelhető legjobb útikalauz az USA-ról.
Mi köze a feltámadó new york-i villamosnak Európához?
Európa szereti a villamosokat. Többre becsüli a környezetvédő előnyüket, mint a gyorsaságot. Egy valamirevaló európai város fejleszti a villamosparkját, szebbnél, szebb járművekkel örvendezteti meg az utazókat. Formatervezett remekműveket állít a sínekre.
Csak néhány csoda, az Európában sínen lévő villamosokból:
Sevilla
Zágráb
Jena
Bécs
Helsinki
Ilyen lesz a New Yorkban hamarosan futó villamos (mint ahogy az már az első képen is látható):
Bár ami a paramétereit illeti, lényegesen különbözik majd az Európában megszokott járgányoktól.
A BQX a legújabb technológiára támaszkodik. Az előzetes tervek szerint az új villamosrendszer nem igényel áramszedőt. Valószínű, hogy hidrogén üzemanyagcellával működik majd, így ellenáll a természet erőinek, mint a szél vagy az áradás, mellyel az East River partján mindig számítani kell. A villamoskocsik akadálymentesítettek lesznek és bicikli szállítására is alkalmasak. A villamos vonalhálózat építését ez évben kezdik majd meg, és várhatóan 2024-ben adják át majd teljes egészében a forgalomnak.
Valószínűleg gyönyörű lesz, még csak véletlenül sem hasonlít ükapjára, a hajdani lóvasútra, ami száz évvel ezelőtt, 1918-ban rótta még a newyorki utcákat…
Büszke lehet majd New York a villamosára.
Viszont, mi magyarok arra lehetünk büszkék, hogy nálunk maradt meg mozgóképen is láthatóan őseink lóvontatta vasútja, mai sínen szaladó járgányaink elődje.
Az igazi ritkaság számba menő film a Szent-Margitszigeti (sínen menő) lóvasút utolsó napjait örökítette meg!!!!
A Filmhíradók online portálon bukkantam erre a ritka kincsre! Köszönet érte!
(fotók: twitter, FB-villamos photo rajongói oldal, tinkmara.com)
Ha tetszett a poszt, ne felejtsd el lájkolni és megosztani! Köszönöm!
Ha van a közlekedéssel kapcsolatos történeted, ne fogd vissza magad, írj: rollingsztorik@gmail.com!
Vagy keresd a facebookon a rollingsztorik oldalát!